سیستم تزریق انسولین اتوماتیک جدید می تواند خطاهای پزشکی را کاهش داده و مراقبتها را بهبود بخشد

14مه 2021- پرستاران به طور سنتی دوز انسولین مورد نیاز بیماران بسیار بدحال را با رعایت مراحل دقیق بطور دستی برای هر فرد، تنظیم می کنند. محققان موسسه ایمنی و کیفیت زندگی بیماران آرمسترانگ در دانشگاه جان هاپکینز، در تلاش برای یافتن راه هایی برای بهبود این روند، به تازگی یک سیستم "عامل هوشمند" را آزمایش کردند که سوابق الکترونیکی سلامت هر فرد را با اطلاعات مربوط به پمپ های تزریق انسولین وی ادغام می کند تا بطور اتوماتیک دوز مورد نیاز انسولین را برای هر بیمار تعیین کند.

این مطالعه نشان داد که این سیستم عامل هوشمند که در تلاش مشترک محققان آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینز و دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز ساخته شده است، در مقایسه با روش دستی محاسبه دوز انسولین، ممکن است خطاها را کمتر و تحویل سریع انسولین را میسر سازد. که این امر به نوبه خود می تواند مسئولیت پرستاران و پزشکان را کاهش داده و به آنها کمک کند تا توجه خود را بر سایر اولویت های مراقبت از بیمار متمرکز کنند.

این یافته ها، که به طور آنلاین در دهم مارس 2021 ، در مجلهBMJ Quality & Safety ، منتشر گردید، نشان می دهد که این سیستم عامل هوشمند می تواند به طور بالقوه ایمنی و کارایی روش های تزریق انسولین را در بخشهای مراقبت ویژه بهینه سازی نماید.

نویسنده اصلی این مقاله، پرفسور مایکل روزن، دانشیار بیهوشی و مراقبت های ویژه در دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز می گوید: مدیریت قند خون نتایج بیماران بحرانی را بهبود می بخشد؛ با این حال پروتکل های فعلی تزریق انسولین برای پرستاران بسیار پر زحمت است و ممکن است مستعد خطا باشند.

روند تزریق فعلی نیاز به یک پرستار دارد تا براساس شرایط بیمار، دوزهای انسولین را هر ساعت کنترل کند. از آنجایی که اطلاعات پرونده ی پزشکی بیمار با داده های عملکرد پمپ انفوزیون به صورت الکترونیکی به هم مرتبط نیستند، یک پرستار ملزم است که ابتدا سطح قند خون بیمار را از پرونده سلامت وی بازیابی کند. سپس، او باید بطور دستی تغییر نرخ دارو را با استفاده از یک الگوریتم برای تعیین مقدار جدید انسولین محاسبه کند. پرستار دوم باید این روند را قبل از اینکه در پرونده پزشکی ثبت شود، دوبار بررسی نماید و در آخر، دوز جدید را در پمپ تزریق به صورت دستی برای تجویز انسولین صحیح برای بیمار وارد کند.

برای این مطالعه ، 20 پرستار از بخش مراقبت های ویژه در بیمارستان جان هاپکینز در بالتیمور، مریلند، این سیستم عامل هوشمند خاص را در یک محیط مبتنی بر شبیه سازی بین ماه مه و ژوئیه 2018 آزمایش کردند. از پرستاران پس از هر جلسه نظرسنجی شد تا از سطح ایمنی (میزان خطاها) ، کارایی (زمان انجام هر وظیفه) ، بار کاری که آنها حس کردند، اعتماد به این سیستم هوشمند و قابلیت استفاده از آن مطلع شوند.

محققان می گویند یافته های آنها نشان می دهد که سیستم خودکار در مقایسه با محاسبه دستی در دقت  محاسبه دوز به طور قابل توجهی بهتر بوده است. در 120 سناریوی انجام شده، پرستاران هرگز هنگام استفاده از سیستم عامل هوشمند، خطای محاسبه ای نداشتند در مقایسه با 20 خطا (16.6 درصد) با استفاده از سیستم دستی.

سیستم عامل هوشمند،پرستاران را قادر ساخت تا روند کار را به طور متوسط ​​29 ثانیه سریعتر از سیستم دستی انجام دهند که سبب کاهش بار کلی کار گردید. وظایفی که بیشترین زمان را با استفاده از سیستم دستی صرف می کردند، بازیابی اطلاعات از پرونده الکترونیکی سلامت و انجام محاسبات دستی بودند که انجام هیچ یک از آنها در سیستم عامل هوشمند لازم نیست. پرستاران همچنین دریافتند که حداقل پس از دو بار استفاده از سیستم عامل هوشمند، می توانند بیش از انجام محاسبات دستی به آن اعتماد کنند.

به طور کلی، همه ی 20 پرستار اظهارات مثبتی را در مورد سیستم Smart Agent ، ثبت کردند. بیشتر آنها مفید و کارآمدتر بودن این سیستم را نسبت به سیستم دستی اعلام کردند و 18 نفر (90 درصد) استفاده از آن را راحت تر دانستند. پانزده پرستار(75 درصد)  معتقد بودند که سیستم خودکار ایمن تر از فرآیند دستی است، در حالی که پنج نفر (25 درصد) مطمئن نبودند یا معتقد بودند که هر دو سیستم به یک اندازه ایمن هستند.

نویسنده ارشد این مقاله، دکتر آدام ساپیرشتاین، دانشیار بیهوشی و پزشکی مراقبت های ویژه در دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز می گوید: این رویکرد می تواند زیرساخت های فناوری اطلاعات مراقبت های بهداشتی را که هم اکنون ناکارآمد و ناپیوسته است از طریق طراحی، آزمایش و یکپارچه سازی سیستم بهبود بخشد.

محققان بر این باورند که این سیستم عامل هوشمند می تواند به عنوان الگویی برای سیستم های مشابه که از الگوریتم استفاده می کنند، باشد تا مستقیماً در پرونده های الکترونیکی پزشکی تعبیه شود و بتواند با دستگاه خودکار تحویل دارو به بیماران، ادغام شود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-05-automated-insulin-infusion-medical-errors.html